دسته‌ها
سلامتی

خوردن روغن اسطوخودوس

خواص روغن اسطوخودوس برای درمان دیابت درمان سردرد درمان بی خوابی کاهش استرس درمان زخم ها درمان نفخ درمان تهوع درمان مکمل سرطان دمان شوره سر درمان موخوره درمان کچلی موضعی کنترل ریزش مو نرم کننده مو درمان شپش درمان سوختگی درمان اگزما درمان آکنه تمیز کردن پوست از آلودگی التیام جای نیش حشرات

گیاه اسطوخودوس نیازی به معرفی ندارد و امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است ، از عصاره این گیاه در محصولات آرایشی و بهداستی به وفور استفاده میشود و رایحه دل انگیز آن سبب استفاده از این گیاه در صنعت عطر و ادکلن شده است ، اما خواص روغن اسطوخودوس به اینجا محدود نمیشود و شما میتوانید به راحتی از عصاره آن برای درمان های خانگی و سنتی برای سلامت پوست ، مو و بدن بهره ببرید به علاوه مصرف دمنوش و چای اسطوخودوس از زمان های قدیم برای تقویت اعصاب و خواص آرامبخش آن رواج داشته است از آن به عنوان روغن ماساژ نیز استفاده میشد و عصاره اسطوخودوس در ژل حمام ، شامپو صابون ها ، لوسیون ها و محصولات دیگر استفاده میشود.

خواص بی نظیر روغن اسطوخودوس برای پوست، مو، سلامتی و مضرات آن

طبع روغن اسطوخودس

طبیعت روغن اسطوخودوس گرم و خشک می باشد.

رومی ها از روغن اسطوخودوس برای حمام کردن، آروماتراپی، ماساژ، پخت و پز و خوشبو کردن و تمیز کردن هوا استفاده می کردند.

اسطوخودوس گیاه همه کاره است، که کاربرد درمانی دارد. عطر روغن این گیاه آرامش بخش و طراوت دهنده بدن است بیش از 150 مواد ضد التهابی، ضد قارچ، ضد میکروبی، ضد اسپاسم، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد درد، آرام بخش دارد. به علاوه، یکی از گیاهانی است که در صنعت زیبایی کاربرد دارد. عطر آن در کرمها، محصولات مو استفاده می شود در اینجا 10 کاربرد این روغن را ارائه میدهیم

از مزایای روغن اسطوخودوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش اضطراب و استرس
– بهبود علایم دیابت
– بهیود عملکرد مغز
– کمک به بهبود سریع سوختگی و زخم
– بهبود خواب
– کاهش آکنه
– خواص آنتی اکسیدان قوی و مبارزه با پیری پوست
– کاهش درد
– کاهش سردرد

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست

بررسی خواص روغن اسطوخودوس برای پوست

خواص روغن اسطوخودوس مانند خواص ضد میکروبی و خواص آنتی اکسیدانی آن سبب میشود این روغن بر روی پوست شما معجزه کند و باعث سلامت و شادابی آن شود به علاوه خواص ضد میکروبی آن برای درمان زخم ها و مشکلات پوستی موثر است خواص روغن اسطوخودوس برای پوست را شرح خواهیم داد:

– درمان سوختگی
– درمان اگزما
– درمان آکنه
– تمیز کردن پوست از آلودگی
– التیام جای نیش حشرات
– تونر

درمان سوختگی :

اگر سوختگی جدی باشد باید به پزشک مراجعه کنید برای سوختگی جزئی که حاد نباشد متوانید از خواص روغن استوخودوس مانند ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی آن برای درمان سوختگی و جای آن بهره ببرید برای این کار دست خود را به مدت 10 دقیقه زیر شیر آب قرار  دهید سپس چند قطره روغن را روی محل سوختگی بمالید.

درمان اگزما :

این روغن با مرطوب کردن قسمت های آسیب دیده پوست روند درمان اگزما را تسریع خواهد کرد این روغن خارش را کاهش میدهد و علائم اگزما را ازبین میبرد .

درمان آکنه :

با خواص ضد التهاب و ضدعفونی کنندگی روغن اسطوخودوس به جنگ آکنه بروید پنبه را به مقداری از این روغن شفابخش آغشته و آن را در محل آکنه ها استعمال کنید .

تمیز کردن پوست از آلودگی :

روزانه پوست ما به ویژه پوست صورت در معرض انواع آلودگی و گرد و خاک قرار میگیرد که عاملی مهم در از بین بردن شادابی و جوانی پوست است اما با بهره گیری از خواص روغن اسوخودوس خیالتان راحت باشد زیرا این روغن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان قوی میباشد که این آلودگی ها را میکاهند و رشد باکتری ها را در پوست مهار میکند .

التیام جای نیش حشرات :

استفاده از روغن اسطوخودوس در محل گزیدگی حشرات میتواند خارش و تورم را تسکین دهد و به عنوان یک درمان سنتی برای این منظور کاربرد دارد اما برای کودکان زیر 2 سال از این فرمول استفاده نکنید .

تونر پوست :

برای تهیه یک تونر خانگی میتوانید از این گیاه استفاده کنید زیرا با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به پوست آن را تغذیه میکند و سالم نگه میدارد . 100 میلی لیتر آب و مقداری گل های اسطخودوس را روی حرارت خیلی کم قرار دهید تا یکی دو ساعت دم بکشد سپس آن را سرد کرده و در یک بطری بریزید و از آن برای پاک کردن صورت استفاده کنید.

بررسی خواص روغن اسطوخودوس برای مو

بررسی خواص روغن اسطوخودوس برای مو

امروزه استفاده از روغن های طبیعی برای حفظ سلامت پوست و مو محبوبیت فراوانی یافته است که یکی از محبوبترین این روغن های روغن اسطوخودوس است چنانچه شمار از مشکلات مربوط به مو مانند طاسی ، شوره ، موخوره و ریزش مو رنج میبرید استفاده از این روغن شگفت انگیز را در دستور کار خود قرار دهید خواص روغن اسطوخودس برای مو به صورت زیر است:

– دمان شوره سر
– درمان موخوره
– درمان کچلی موضعی
– کنترل ریزش مو
– نرم کننده مو
– درمان شپش

درمان شوره سر :

روغن اسطوخودوس میتواند به درمان انواع مختلف پوست سر کمک کند و از شوره جلوگیری کند.

دستور العمل استفاده از این روغن برای شوره سر به صورت زیر است:

روش اول : مقدار 10 الی 15 قطره روغن اسطوخودوس را با دو قاشق روغن بادام یا زیتون مخلوط کرده و 10 ثانیه آن را گرم کنید سپس مخلوط گرم را روی سر ماساژ دهید و به مدت یک ساعت در کلاه حمام نگه دارید و سپس با یک شامپوی ملایم مو های خود را بشویید.

روش دوم : مخلوط پنچ قطره روغن رزماری و روغن اسطوخودوس را با سه قاشق روغن غیر معطر مخلوط کرده ده دقیقه روی سر ماساژ دهید و سپس با شامپو بشویید.

درمان موخوره :

این روغن در گزوه روغن های سبک و زود جذب جای دارد که همین عاما باعث میشود به راحتی در فولیکول های مو نفوذ کرده و از شکنندگی مو ها و موخوره جلو گیری کند پیش از حمام مخلوطی از چند قطره روغن اسطوخودوس و روغن حامل مناسب مانند روغن نارگیل را مخلوط کرده و روی مو ها ماساژ دهید .

درمان کچلی موضعی :

این نوع از اسی میتواند در هر قسمتی از بدن و به هر علتی مانند علل هورمونی ، خود ایمنی بدن ،عوارض دارو ها ، کم خونی و … اتفاق بی افتد ، ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس میتواند در درمان این بیماری و کمک به رویش مجدد موها موثر باشد.

کنترل ریزش مو :

استرس و بیخوابی از مهمترین علل ریزش مو میباشد و روغن اسطوخودوس با خواص آرامبخش و خواب آور خود میتواند نقش موثری در کنترل و کاهش ریزش مو داشته باشد ماساژ منظم پوست سر و مو ها با این روغن میتواند کمک شایانی به کنترل این مشکل کند .

نرم کننده مو :

اگر به دنبال موهایی درخشان و خوش حالت هستید از دستواعمل زیر برای این کار استفاده کنید ربع لیوان سطخودوس خشک را با دو لیوان آب بجوشانید و مقداری روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید موهایتان را با محلول فوق بشویید و اجازه دهید یک ربع روی سر بماند این کار باعث درخشندگی موها و خوش بو شدن آن ها میشود .

درمان شپش :

این روغن یک ماده ضد عفونی کننده بسیار قوی است و استفاده از آن میتواند شپش و تخم آن را از بین ببرد برای این کار کافیست پوست سر و مو ها را بیست دقیقه پیش از استحمام با روغن اسطوخودوس ماساژ دهید و سپس استحمام کنید.

خواص روغن اسطوخودوس برای سلامت بدن

بررسی خواص روغن اسطوخودوس برای سلامت بدن

علاوه بر آنچه گفته شد روغن اسطوخودوس خواصی برای سلامت کلی بدن نظیر کاهش استرس و بی خواب و التیام دهندگی  دارد که ما در این قسمت تعدادی از آن ها را بررسی میکنیم:

– درمان دیابت
– درمان سردرد
– درمان بی خوابی
– کاهش استرس
– درمان زخم ها
– درمان نفخ
– درمان تهوع
– درمان مکمل سرطان

درمان دیابت :

این روغن علائم دیابت را کاهش میدهد این علائم عبارتند از افزایش وزن ، از بین رفتن آنتی اکسیدان کبد و کلیه ، اختلال عملکرد کبد و کلیه ، افزایش قند خون ، اختلالات متابولیک و لیپوپراکسید کبد و کلیه اگرچه این ادعا در حد چند آزمایش است ولی نتایج بسیار امیدوار کننده است مقداری آن را به صورت موضعی روی گردن و سینه اعمال کنید یا آن را در خانه پخش کنید.

درمان سردرد :

این ماده در درمان انواع سر درد مانند سر درد میگرنی ، سینوسی ، استرسی ، عصبی و … موثر است ماساژ گردن و پیشانی میتواند آن را تسکین دهد و درد را کاهش دهد.

درمان بی خوابی :

همانطور که بار ها گفته شد از جمله مهمترین خواص روغن اسطوخودوس آرامبخش بودن آن است به همین علت استفاده از آن برای درمان بیخوابی و بدخوابی بسیار مفید است و تاثیر آن در این زمینه بر روی بانوان بیشتر از آقایان میباشد و به طور کلی باعث بهبود کیفیت و طول خواب ، کاهش اختلالات خواب و مبارزه با بیخوابی میشود و علت آن هم اثرات القا کنندگی و خواب آور آن است علاوه بر همه اینها میتوان گفت مصرف این روغن عوارض جانبی را ایجاد نخواهد کرد.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس مقداری از آن را به طور مستقیم روی گردن یا سینه خود بمالید روش دیگر استفاده از آن در وان حمام همراه با نمک حمام است . همچنین پخش کردن بوی این روغن در محیط اتاق خواب پیش از رفتن به تخت میتواند یک خواب آرام و عمیق را تضمین کند .

مخلوط روغن اسطوخودوس و بابونه رومی میتواند بهترین ترکیب برای بهبود کیفیت خواب باشد .

کاهش استرس :

خواص آرامش دهنده روغن استخودوس در کاهش استرس و تنش های عصبی بسیار موثر است.

استفاده از دمنوش و چای اسطوخودوس نیز میتواند بسیار مفید باشد به علاوه استفاده از آن هیچگونه عوارض جانبی متداول که معمولا داروهای آرامبخش ایجاد میکنند را ندارد.

استفاده از روغن اسوخودوس برای ماساژ درمانی میتواند سطح استرس را به مقدار زیادی کاهش دهد و بیخوابی را نیز درمان کند استفاده موضعی از آن در پشت گوش میتواند این روند را بهبود بخشد.

درمان زخم ها :

استعمال روغن اسطوخودوس در محل بریدگی ، سایش و هر جای زخم دیگری ، باعث افزایش رشد سلول ها میشود که روند بهبود زخم را تسریع میکند و خواص ضد عفونی کنندگی آن از بروز عفونت در محل زخم جلوگیری خواهد کرد این روغن را با روغن جوجوبا به نسبت 1 به 10 مخلوط کرده و استعمال کنید.

درمان نفخ :

اسطوخودوس برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید است ، نفخ کم به علت رشد بیش از حد برخی باکتری ها در روده میشوند که پلی فنول های موجود در روغن اسطخودوس و گیاه آن ف این باکتری ها را کاهش میدهد و نفخ را درمان میکند برای این کار میتوانید مقداری گل اسطخودوس خشک شده را به ماست اضافه کرده همراه غذا میل کنید.

درمان تهوع :

از جمله خواص روغن اسطوخودوس موثر بودن در درمان تهوع است برای این کار 1 قطره از روغن را در هر یک از نواحی زیر ناف ، پشت گوش ها و انتهای زبان قرار دهید تا به سرعت تهوع را کاهش دهد.

درمان مکمل سرطان :

خواص روغن اسطوخودوس به بیماران مبتلا به سرطان کمک میکند تا با علائم آن مانند تهوع ، سر شدید ، استرس و افسردگی مقابله کنند از آنجا که این روغن برای تحریک سیستم ایمنی بدن و بهبود خواب و خلق و خو موثر است میتواند درمانی مکمل برای سرطان باشد میتوانید مستقیما ان را ببویید و یا بدن را با آن ماساژ دهید.

عوارض جانبی روغن اسطوخودوس

عوارض جانبی روغن اسطوخودوس

برای بیشتر افراد مزایای این روغن بسیار زیاد است و می توانند از آن به صورت امن استفاده کنند. با اینحال تحقیقات زیادی بر روی تداخلات روغن اسطوخودوس با داروها یا کاربرد آن در زنان باردار انجام نشده است. در برخی از شرایط باید از روغن اسطوخودوس با احتیاط استفاده کنید و قبل از مصرف با یک پزشک مشورت نمایید:

تداخلات دارویی: اگر در حال حاضر دارویی برای اختلالات مرتبط با خواب یا افسردگی مصرف می کنید باید بدانید که اسطوخودوس می تواند موثر بودن این داروها را افزایش دهد. حتی اگر از داروهای خواب بدون نسخه استفاده می نمایید باید بدانید که اسطوخودوس بیشتر افراد را به خواب می برد و می تواند آن ها را خواب آلوده کند. بهتر است روغن اسطوخودوس را به همراه مکمل های دارویی یا مکمل های مرتبط با خواب ترکیب نکنید. اگر قصد دارید تحت جراحی قرار گیرید و بیهوش شوید بهتر است از روغن اسطوخودوس استفاده نکنید.

زنان باردار: روغن اسطوخودوس برای زنان باردار و شیرده به طورکلی امن در نظر گرفته می شود. زیرا می تواند اثر آرام بخش بر روی عضلات داشته باشد و بر روی سطح هورمون ها اثر بگذارد. در سه ماهه سوم بارداری از روغن اسطوخودوس استفاده نکنید. بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این روغن برای شما امن است.

کودکان: روغن اسطوخودوس برای استفاده در کودکان نیز به طور کلی امن در نظر گرفته می شود هر چند برخی از نگرانی ها در مورد اثر روغن اسطوخودوس بر روی سطح هورمون ها وجود دارد. اگرچه شواهد قوی در این مورد وجود ندارد اما والدین بهتر است از این روغن برای کودکان کم سن و سال استفاده نکنند.

خوردن روغن اسطوخودوس: مطالعات در مورد اثر مالیدن این روغن بر روی پوست یا استشمام آن وجود دارد. نشانه های منفی هنگامی که سه قطره از این روغن با روغن حامل ترکیب می شود و روی پوست قرار می گیرد وجود ندارد. با اینحال مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد روغن اسطوخودوس را به اندازه ۸۰ الی ۱۶۰ میلی گرم بدون عارضه جانبی می توان میل کرد هر چند نشانه های  روده ای ممکن است رخ دهد. تا جایی که می توانید مصرف این روغن برای خوردن را کمتر کنید و اگر مشکلات گوارشی دارید از آن استفاده نکنید. تداخلات غذایی برای روغن اسطوخودوس وجود ندارد.

قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت وسیع سعی کنی یک قطره از آن را در ناحیه ای کوچک از پوست‌تان تست کنید تا در صورت وجود هرگونه واکنش آلرژیک از آن آگاه شوید.با مطالعه مقاله ماسک اسطوخودوس می‌توانید درباره این گیاه دانش بیشتری کسب نمایید.